Op excursie - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jef Beerends - WaarBenJij.nu Op excursie - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jef Beerends - WaarBenJij.nu

Op excursie

Door: jefkebeerends

Blijf op de hoogte en volg Jef

06 September 2011 | Peru, Cuzco

Gisteren, zondag 4 september, aan een grote excursie meegedaan, een tour door the Sacred Valley. Een vindplaats van vele Incaruïnes. En voor mij een topdag om zowel de architectuur als natuur te bewonderen. In tegenstelling tot onze uitgangspunten van stedenbouw, nl. efficiëntie, hadden de Inca’s andere ideeën daarover. De meeste vestingplaatsen bestonden uit 4 afzonderlijke woongebieden, globaal gezien een in het westen, een in het oosten, zuiden en noorden. De plattegrond van zo’n woongebied had de vorm van een dier, een vogel of een andere in de natuur voorkomende vorm. Elke woongebied had zijn eigen tempels, maar waren vaak ordelijk verdeeld onder de vier woongebieden, bijvoorbeeld als het ging over zonnetempel en maantempel, of water- en vuurtempel. De meeste ruïnes dateren uit 1100 en 1200 maar zijn uitgebreid met de nieuwe Incastijl vanaf ongeveer 1350. Het was een lange dagtocht door de prachtige Rio Urubamba valley ofwel El Valle Sagrado (the Sacred Valley) die ’s morgens naar de incasteden van Pisac (of ook Pisaq geschreven) en Ollantaytambo leidde. Ondertussen een paar marktjes bezocht (en een bol gescoord, een leopardastone). ’s Middags naar Urubambu met onderweg een voortreffelijke lunch. Veel gezien, wat op de foto’s een beetje tot uitdrukking komt. Maar ook al wat kunnen oefenen met stijgen en dalen. Nog wel met wat watten in m'n hoofd, maar zonder problemen. Veel mensen hoorde ik die last hadden van een hoge hartslag. De mijne hielt zich gedeisd. Ik heb 't genoten!
Vandaag wat rustig aangedaan, geschreven, gelezen en gewandeld. ’s Avonds naar een cultureel volksdansfestival geweest, de moeite als je toch niks anders te doen hebt.

Morgen een excursie naar een ander deel van het rond Cusco gelegen Incagebied. En dan begin ik woensdag aan een echte tocht, de zogenoemde Salkantay tocht die eindigt op de Machu Picchu en voert door bergland en het regenwoud. Een pittige vijfdaagse tocht. Ik ben benieuwd.
Abrazzo, jef

• 07 September 2011 - 22:50

Douwe:

Hey vaders!
    Super om je verhalen en plaatjes weer te mogen volgen hier! Ben meteen ook helemaal op de hoogte van de geschiedenis en architectuur van Peru. Hoef ik daar ook niet meer heen!
    Je bent inmiddels bezig met je vijf daagse tocht. Heftig hoor. Hoop dat het je goed afgaat allemaal en dat je buiten het hijgen, puffen, kreunen en steunen ook nog wat tijd over hebt om van de omgeving te genieten!

Hier (op de nachtdienst en het weer na) alles okee.
    Feestje van Koen was trouwens erg geslaagd, jammer dat je er niet bij kon zijn!
    XD en Simone

• 09 September 2011 - 20:39

Bregt:

Hoi pap,

Fijn dat het goed gaat!
    Ik hoop, net als Douwe, dat je kunt genieten van de bergtocht!

En hoe gaat het met het Spaans?

Hier is alles goed.
    Wel steeds regen, regen, regen, en zelfs al een herfst storm met omgewaaide bomen.
    Goed dat je lekker in het zonnige zuiden zit!

Kus,
    Bregt

• 10 September 2011 - 03:46

Thijs Bedoelde Ik:

Feestje van Thijs...

• 11 September 2011 - 12:35

Marjan:

Wat geweldig dat je weer aan het reizen bent.Bij mij komen weer een hoop herinneringen aan Peru terug.
    Leuk dat je in het Ninoshotel zit,ik vond dat een ontzettend fijne plek met zo'n bijzondere geschiedenis !
    Ik blijf je belevenissen volgen.
    Veel liefs,Marjan

• 12 September 2011 - 09:45