Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jef Beerends - WaarBenJij.nu Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jef Beerends - WaarBenJij.nu

Pokhara

Door: jefkebeerends

Blijf op de hoogte en volg Jef

16 April 2010 | Nepal, Pokhara

Namasté.

Vandaag, 16 april, afscheid genomen van Marjan, het was een ongecompliceerd samenzijn. Bij deze nogmaals hartelijk dank Marjan voor je aangename gezelschap, het was leuk met je. En fijn dat je mijn overbodige dingen mee neemt naar Nederland!
Gisteren naar de World Peace Pagoda gelopen, dat aan de overkant van het meer op de bergtop is gelegen. Ondanks de hitte van de dag was het een mooie laatste wandeltocht samen naar een stupa, die de moeite van een bezoek zeer zeker waard is. Een krachtig energieveld rond de stupa maakte het er goed toeven. Een fikse afdaling terug naar het meer, waar we vervolgens met een bootje voor 250 rupies en mijn aanbod aan de roeier om mee te roeien terugvoeren over het meer, naar de drukke boulevard. Daar waren de Nepalesen nog steeds niet uitgeflaneerd en werd kennelijk het Nieuwjaarsfeest nog met een dag verlengd. Hier is nu het jaar 2067 begonnen, dat dus iets voor ligt op onze jaartelling, Het feest houdt o.a. in dat de scholen deze week dicht zijn en er een flink kermisterrein is opgebouwd met een heus reuzenrad en zo’n twee-armig zwaaiding waarin vooral gillende meiden zitten. Verder veel kraampjes, snoep en kleine draaimolentjes voor de kinderen. Een gezellige drukte waarin iedereen gezien wil worden. Er was hoorde ik ook vuurwerk, maar het is me een duister raadsel hoe ik dat gemist kan hebben, want daar had ik nou naar uitgekeken. Zoals gezegd gaat het flaneren gewoon verder, zijn alle winkeltjes weer open en gaat het dagelijkse gevecht voor de verkoop van de eigen nering ook weer gewoon door.

Verder is het nog het vermelden waard, dat ik op nieuwjaarsdag mijn eerste warme douche weer had!! Dus toch ook voor mij een feestje. Dat ik dat feestje niet al de dag ervoor had gevierd kwam door mijn gebrek aan inzicht overigens. De rechterdouchekraan bleek namelijk het warme water te leveren, terwijl ik zat te wachten tot het water uit de linkerkraan warm werd; niet dus. Zo ben ik ook nog geen wc tegengekomen die het papier wegstroomt, en leveren pinautomaten doorgaans geen geld. Dan nog even te vermelden hoe een zee van tijd een internetcafé kost; zeker als het uploaden niet lukt zoals gisteren. Maar mij hoor je niet klagen; de maaltijden zijn fantastisch en kosten een prikkie, is er dagelijks een heerlijke milkshake, lassi (shake van karnemelk) of verse fruitdrank. En gaat het met mijn holteontsteking redelijk wel. Geen reden voor zorgen, alle reden om te genieten.

Vandaag duik ik voor 3 dagen onder in het Boeddhistische meditatiecentrum van Pokhara. Drie dagen mediteren en teksten van Boeddha voorgedragen krijgen. Ik ben benieuwd. Dan volgende week dinsdag de vijfdaagse tocht naar Annapurna samen met Prakash, de man die de vorige trekking organiseerde.
Lieve allemaal, tot daarna weer. Dikke kus,
jef

  • 16 April 2010 - 14:26

    Marga:

    Lieve Jef,
    Wat een mooi reisverslag, het leest als een spannend boek.
    Fijn zo met je mee te kunnen reizen.
    Ik wens je veel inspiratie en bezinning tijdens je driedaagse meditatie.
    Blijf goed voor jezelf zorgen! Liefs van Marga

  • 16 April 2010 - 21:20

    Myra:

    leuk om over je schouder te kunnen kijken op je trek! Verwonder me erover dat je geen last schijnt te hebben van zuurstofgebrek op grotere hoogten (dat geeft mij het lood in de benen in de Alpen). Hoop dat holte ontsteking beter is.
    Geniet Jefke en bedankt voor het delen van je indrukken! Dikke knuf!

  • 19 April 2010 - 09:19

    Carla Peters:

    Lieve Jef,
    Wat heerlijk je weer te lezen! Wat een avonturen! Ik geniet hier met je mee. Ik geef je een heeeeele dikke knuffel en stuur je alle liefs.
    kus, Carla

  • 19 April 2010 - 10:07

    Ria Uit Hoorn:

    leuk reisverslag? Ik ben een dagje achter met lezen dus je 1e heb ik met afgrijzen gelezen. eng reisverslag man, dat gespetter van rochels tegen je benen, ziek als een aap in je mandje, hartritme-stoornis, zweten.lekker tochtje en je hebt nog zo een 40 dagen te gaan. Maar zoals een voorgangster al schreef het leest als een spannend boek.
    Je schreef ook dat je te weinig resistentie had opgebouwd tegen ver- vuilde lucht. Hoe had je dat dan willen doen? Je een week op laten sluiten in een garage met draaiende motoren,en dan de week daarop in een septictank bij een boer in Almen?
    Nu even bijtanken in een meditatiecentrum voor je naar de Annapurna gaat een enorme berg van meer dan 8000 meter hoogte. Ga je die beklimmen die 8 km.? nee toch? doe maar een stukkie ook spannend. Wikipedia spreekt over de Annapurna 1 t/m IV allen de Annapurna geheten.
    Wat ik al dacht dat is vast een vrouwennaam en ja hoor de godin van de oogst, lekker ding dus klim ze ennuh denk aan je leeftijd. Ria en Dieter

  • 19 April 2010 - 15:29

    Roos:

    Hoi jef,
    Wat een avonturen!
    Fijn om je ervaringen te kunnen volgen. Ik leef met je mee en wens je al het goede! liefs, Roos

  • 19 April 2010 - 22:08

    Yvonne:

    Jefke, wat spannend allemaal en wat een geweldige foto's. De lichamelijke ongemakken heb je nu achter de rug, moet je maar denken. Geniet lekker van je reis. Ik hou je nauwlettende in de gaten, zij het op grote afstand.
    Veel liefs, kus,
    Yvonne

  • 20 April 2010 - 14:38

    Marsha:

    Hé Jef, wat leuk om jou te kunnen volgen en je bijzondere reisverslag te mogen lezen.
    Wauw, net even wat foto,s bekeken van de Annapurna, adembenemend. Ik hoop dat het weer helder is en dat je deze trekking voluit kunt gaan. Last van vervuiling zul je daar niet snel hebben. Ik kijk uit naar het vervolg, Liefs Marsha

  • 21 April 2010 - 12:39

    Ingrid:

    Lieve Jef! ben al een half uur aan het lezen in je verslagen, heerlijk om zo uitgebreid te lezen hoe het je vergaat. Onvoorstelbaar dat je ondanks de malaise van koorts, hartritmestoornis en bronchitis 'gewoon' verder kon lopen. wat gebeurd er overigens als je dat niet kunt, houdt iedereen dan een stopdag? Vandaag de tocht naar Annapurna en je 3 daagsemeditatie achter de rug. Ik blijf je volgen. Hier prachtige lente waar ik de zon opslurp. Omhelzing, Ink

  • 21 April 2010 - 14:24

    HIRTE:

    Lieve Jef,

    Ik leef met je mee, hoop dat mensen en stenen je verblijf daar blijven verrijken.
    liefs
    Hirte

  • 22 April 2010 - 10:33

    Agnes :

    Ha die Jef,
    Het voelt soms als even dicht bij je zijn.. dat je in een visualisatie meegenomen wordt door jou en je verhalen.. Dat gevoel raakt me en brengt ook een lach.. Geweldige foto's trouwens.. een lichte vonk van jaloezie soms even maar als ik dan het afzien lees sta ik weer met beiden benen op de grond...:-)
    Dikke kuss

  • 22 April 2010 - 21:21

    Nettie:

    Ha Jef
    Heb net met veel plezier je verslagen gelezen. Da's wel wat anders dan een boek om bij in slaap te vallen. Integendeel. Ik verbaasde me en schrok ook wel een beetje van al je lichamelijke malaise, tot hartritme stoornissen toe. Dat heeft Buteyko dus niet kunnen voorkomen. Maar ja, alles wat jezelf predikt wil nog niet zeggen dat je dat zelf ook allemaal al onder de knie hebt hè?! 'Learning all the time'.
    Ik vertrek, hoop ik, zondag, als dat verrekte vliegtuig tenminste gaat (terug vind ik niet zo erg), voor een wandelweekje naar Mallorca, wel geen Nepal (komt volgend jaar)maar toch wel lekker. Kan dit reptieltje een beetje opwarmen in de zon. Ik verheug me al op je verslagen als ik weer terug ben. Heerlijk om zo met je mee te lezen. Geniet van je meditatie dagen en je verdere avonturen.

    Liefs Nettie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jef

Oosters gezegde: "De grootste reis die we kunnen maken is de reis naar binnen."

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 77220

Voorgaande reizen:

05 Januari 2015 - 28 Januari 2015

weer naar Bali

25 Januari 2013 - 01 Maart 2013

Naar Hawaii

12 Augustus 2012 - 14 September 2012

2012 pelgrimage met de Pako's in de Andes, Peru

19 Juli 2012 - 24 Juli 2012

Even op en neer naar India

19 December 2011 - 19 Januari 2012

In Ubud op Bali

01 September 2011 - 29 September 2011

De Andes in.

22 Februari 2011 - 14 Maart 2011

Opnieuw naar het oosten

21 December 2010 - 03 Januari 2011

Sahara

31 Maart 2010 - 02 Juni 2010

Mijn reis naar Nepal en India

Landen bezocht: